Bekijk of download de PDF versie (50.78 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2022 / 3   blz. 38 - 41

Historie houdt mij jong

Auteur: Lansdaal, A.,

Een interview met de kwieke honderdjarige Ali de Boer-Fennema, waaruit een tijdsbeeld van Hoorn oprijst, dat verreweg de meesten van ons al niet meer kennen. Hoe was het om in die tijd jong te zijn, hoe groot was de stad toen, hoe kwam je aan scholing, aan werk, etc.: allemaal vragen waar Ali nog moeiteloos antwoord op kan geven.

In de vaste rubrieken (pg, 41-47) deze keer een verhaal van Peter Swart van het WFA over de Hoornse almanak, die tussen 1864 en 1874 verscheen, een bijdrage van het WFM naar aanleiding van de tentoonstelling over ‘Hoge luchten’ en de rol daarbij van Cornelis Springer, een van de groten van de Hollandse Romantiek, en als laatste een interview van Arnoud Landsdaal met Trudie Schrickx, nestor, vraagbaak en geweten van de gidsen van Oud Hoorn en stuwende kracht binnen we werkgroep die zich bezig houdt met het schrijven biografieën van bekende Hoornse personen.

Met Restauraties en Veranderingen in het Stadsbeeld (Jaap van der Hout en Frans van Iersel, pg. 48-50) en Verleden en Heden (Willy Wiggelaar, pg. 52) over het Amsterdamse Huis sluit dit nummer zoals gebruikelijk af.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack