Lezingen  (archief)

Diederik Aten - Conflict tussen de marktsteden.

06-11-2007

Diederik Aten, historicus bij het Hoogheemraadschap

Natte handelsoorlog. Conflict tussen de marktsteden Hoorn, Alkmaar en Purmerend.

Nog steeds overheerst het beeld van de door de Hollanders zo eensgezind tegen het water gevoerde strijd. Daarbij worden dan vaak de grote 17e -eeuwse droogmakerijen als de Beemster en de Schermer als lichtend voorbeeld aangehaald. De praktijk was echter totaal anders. Na bedijking van de Heerhugowaard dreigde er in 1625 zelfs een oorlogje tussen de marktsteden Alkmaar en Hoorn los te breken. Tot twee keer toe trok de met snaphanen bewapende schutterij van Hoorn naar Oudorp om daar het werk aan een nieuwe vaarweg naar Alkmaar te vernielen. Door die vaart zou Alkmaar een stuk beter bereikbaar worden voor de West-Friese boeren en dat zou zeker nadelig uitpakken voor de drukte op de markten in Hoorn.

De lezingen zullen plaatsvinden in theater "Het Pakhuis", Onder de Boompjes 21 te Hoorn. Alle avonden beginnen om 20.00 uur.  De toegang voor leden bedraagt € 2,50, niet leden betalen € 3,50. Telefonisch reserveren  (0229) 273570

Overzicht Lezingen