Lezingen  (archief)

23-02-2009

oudhoorn

pakhuis

Op 23 februari a.s., aanvang 20.00 uur, zal door Oud Hoorn een lezing met ruimte voor discussie worden georganiseerd over de archeologie in Hoorn.

N.B.: Helaas blijkt nu (19-2-09)dat Michiel Bartels ziek is

Zijn plaats wordt door Christiaan Schrickx en Cees Aay overgenomen.

In deze stad wordt al meer dan 30 jaar archeologie bedreven. In al deze jaren zijn spraakmakende opgravingen uitgevoerd en door velen interessante zaken uit het Hoornse verleden verzameld.

Ook in 2008 werden bijzondere ontdekkingen gedaan. In tegenstelling tot eerdere berichten zal niet Tosca van der Walle maar de nieuwe gemeentearcheoloog Michiel Bartels vertellen wat er zoal is gevonden.

Helaas blijkt nu dat Michiel Bartels ziek is

Zijn plaats wordt door Christiaan Schrickx en Cees Aay overgenomen.

onderzoek

Onderzoek Westfriese omringdijk

Daarbij komen het onderzoek in de West Friese Omringdijk ter hoogte van Hoorn 80, de patricierswoning aan de Koepoortsweg en de onderzoeken in het dorpslint van Zwaag aan bod.

Daarnaast zal een blik in de toekomst worden geworpen; welke uitdagingen heeft de archeologische dienst van de gemeente nu; welke projecten staan er op stapel? Hoe zijn wij van plan de zaken in Hoorn, Zwaag en Blokker te gaan aanpakken in de komende jaren?

onderzoek

Steengoedkannen uit het klooster Bethlehem

Hoe gaan wij ervoor zorgen dat de opgravingen uit het verleden worden uitgewerkt, zodat iedereen kan lezen wat het onderzoek in de Hoornse bodem zoal heeft opgeleverd? Wat wil het Hoornse publiek dat de archeologen gaan doen, hoe ziet men de voorlichting en de presentatie van het ondergrondse Hoornse erfgoed?

bruggehoofd

Bethlehem Bruggehoofd 22-4-2008

Ook het natte deel van de gemeente, de bodem van de Hoornse Hop, zal aan bod komen. Op de bodem van de voormalige zee liggen nog veel onbekende resten verscholen.

Tenslotte zal in een discussie worden bekeken hoe Oud Hoorn, andere erfgoedinstellingen, amateur-archeologen en het Hoornse publiek elkaar in de toekomst beter kunnen vinden en wat zij van de archeologie van hun gemeente verwachten of hierin kunnen meedoen.

Daarom deze avond een lezing maar ook een dialoog die zal plaatsvinden in theater "Het Pakhuis", Onder de Boompjes 21 te Hoorn. De toegang bedraagt 3,50 leden van Oud Hoorn hebben € 1,00 reductie. Voorverkoop en telefonisch reserveren bij de Vereniging Oud Hoorn op dinsdag en donderdag van 10.00 tot 16.00 uur, zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur, telefoon 0229-273570. Voor informatie www.oudhoorn.nl

Overzicht Lezingen