Lezingen  (archief)

A.A.J. Scheffers: De Westfriese Munt.

21-11-2013

oudhoornbibliotheek

Nadat in 1573 het College van Gecommitteerde Raden van West Friesland en het Noorderkwartier was opgericht ontstond in dit gebied behoefte om een eigen munt in het leven te roepen. Toen in 1584 de eerste rijksdaalder in Hoorn werd geslagen was dit niet geheel volgens de regels hetgeen het stadsbestuur op een ernstige reprimande kwam te staan.

westfriesemuntwestfriesemunt

In 1587 sloten de Westfriese steden een overeenkomst om munten te slaan wat heeft geleid tot de oprichting van de Westfriese Munt, die volgens afspraak periodiek zou worden gevestigd in één van de Westfriese steden. Pas in 1655 was de eerste vestiging in Medemblik dat wel bijzonder schraal werd beloond voor haar aanvankelijke steun.

Zie ook Wikipedia

De lezingen zullen plaatsvinden in de Bibliotheek, Wisselstraat 8 te Hoorn. Aanvang 20.00 uur. De toegang bedraagt € 4,00, leden hebben € 1,50 reductie.

Kaarten kunnen worden afgehaald in ons verenigingsgebouw op dinsdag en donderdag van 10.00 tot 16.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur. Telefonisch reserveren kan onder nummer 0229-273570. Reserveren kan ook via info@oudhoorn.nl.

Overzicht Lezingen