Bekijk of download de PDF versie (4.18 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Kwartaalblad 2013 / 2   blz. 90 - 93

Gale Bruno van Albada en Anton Pannekoek

Auteur: Tack, Peter

De Tweede Wereldoorlog roept nog altijd herinneringen en emoties op. Een voorbeeld daarvan lezen we in Kwartaalblad 2010/2 waarin een inwoonster van Hoorn vertelt over haar leraar: “meneer Van Albada”. Ze kwam hem op een zonnige dag in de vakantietijd van 1942 op straat tegen. Hij was bepakt met een zware rugzak op weg naar het station. Hij zei haar gedag en dat was het laatste wat ze ooit van hem heeft gezien. Na de oorlog hoorde ze over de Jodenvervolging en vermoedde achteraf dat haar leraar mogelijk ook slachtoffer van de nazi’s was geworden. Van Albeda was echter niet Joods en hij is pas in 1972 overleden.
Het was Antonie Pannekoek (1673-1960) die een grote rol heeft gespeld in het leven van Gale Bruno Albada. Ook hij is docent geweest aan de Hoornse Rijks-HBS en wel in de vakken wiskunde, werktuigkunde en kosmografie. Dat was van augustus 1915 tot juni 1917. Daarvóór gaf hij les aan de HBS in Helmond en daarna aan het Gooisch Lyceum in Bussum. Peter Tack beschrijft in een uitvoerig artikel het leven en werk van de onderzoekers.

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack