Kroniek van Hoorn

1996

augustus

De 75 kermisattracties leveren de gemeente dit jaar fl. 750.000 staangeld op. De winkeliersvereniging en de bewoners van het Nieuwland maken bezwaar tegen de voorgenomen verhuizing van de Gokautomatenhal Monte Carlo van de Gouw naar het Nieuwland. Middenstanders en buurtbewoners hebben bezwaar tegen de huidige plek voor de Voorjaarskermis. Zij willen dat de Noorderveemarkt hiervoor opnieuw wordt aangewezen. De politieschool van Harlingen verzorgt in Hoorn een opleiding om parkeercontroleurs bij te scholen tot politiesurveillant. Deelnemers zijn parkeerwachters uit Hoorn, Den Helder en Alkmaar. Onder de naam Ajax City Square organiseert de supportersvereniging van Ajax een straatvoetbaltoernooi op de Noorderveemarkt. Zij markeert de verhuizing naar het nieuwe stadion Amsterdam Arena met een reeks toernooien in het land. De verbouwing van de centrale hal in het Stadhuis maakt een tijdelijke herinrichting van het gebouw noodzakelijk. De Gemeente Hoorn vraagt een bedrag van bijna drie miljoen gulden uit het stadsvernieuwingsfonds van de Provincie, te besteden aan twaalf projecten in de gemeente. In een reactie op het voorgenomen standpunt van de gedeputeerde F. Tielrooij om uitbreiding van Hoorn in de Leekerlanden niet toe te staan, stelt Hoorns wethouder G. van der Meer dat de centrumfunctie van de stad daardoor in de knel komt. Jurist L. van Wakeren van de Gemeente Hoorn is in opspraak gekomen , omdat hij met een collega-ambtenaar en een fotocamera onderzoek heeft gedaan bij een bedrijf op industrieterrein De Oude Veiling. Dat bedrijf verkoopt, tegen de bepalingen van het bestemmingsplan in, meubels en aanverwante artikelen. Burgemeester en Wethouders stellen de Raad voor de burgers de kans te geven zich via een referendum uit te spreken over een genomen raadsbesluit. In de Kersenboogerd gaat het project ‘Beter in de Kersenboogerd’ van start. Het beoogt in twee jaar tijd zo'n 35 verschillende activiteiten uit te voeren om zo verbeteringen in het leven in de grootste nieuwbouw wijk van de gemeente aan te brengen. In het nieuwe zwembad ‘De Waterhoorn’ wordt een tweede invalidenlift geïnstalleerd. De brandweerkazerne aan de Rotiusstraat in Hoorn-noord wordt voorlopig niet gesloten . Voor de plaats van diverse kazernes in het oostelijk deel van de gemeente wordt een nieuwe planning gemaakt. De renovatie van het Kleine Noord heeft fl. 100.000 méér gekost dan geraamd was. Voor het behoud van de kastanjebomen aan de Johan Messchaertstraat is fl. 140.000 nodig. Het College van Burgemeester en Wethouders wijst de plannen af voor de vestiging van een uitgebreid horeca-centrum op de hoek Keern / Provincialeweg. Drukkerij Noordholland maakt bekend de ruim 100 jaar bestaande vestiging aan de Draafsingel binnen twee jaar te verlaten. Voor een nieuwe pers zal in of rond Hoorn een geschikte locatie worden gezocht.