Kroniek van Hoorn

mei

Als voorbereiding op het Pinksterfeest organiseren Hoornse kerken een serie vieringen langs een ‘pelgrimsroute’ die gevormd wordt door de verschillende kerken/kapellen in de stad. In de gemeenteraad neemt Toon van de Wijdeven voor de PvdA de plaats in van Hatice Kaplan. Dominee Rudolf Kooiman, pastoor Eugène Jongerden, voorzitter van de vrijmetselaarsloge West-Friesland Roland Stallaert en Karel de Jong van het Westfries Museum gaan in een openbare bijeenkomst in gesprek over het boek ‘De Da Vinci Code’ van de Amerikaanse auteur Dan Brown. Welzijnsinstelling Netwerk werkt aan een plan om de wijkkranten om te vormen tot één magazine voor heel Hoorn, met wisselende pagina's van de wijken. Uit de erfenis van de stichting Wilhelmina Davyt-Keuchenius ontvangt de Hoornse Dierenambulance, net als 69 andere in Nederland, een nieuwe wagen. De wietshop aan de Oude Doelenkade wordt gesloten. Resteren nog shops aan het Kerkplein en aan de Dubbele Buurt. De gemeenteraad besluit het campusmodel voor het voortgezet onderwijs in Hoorn niet nader te onderzoeken. De Stichting Stad Hoorn wordt na veertig jaar formeel opgeheven. De trap van het voorplein van schouwburg Het Park is niet van natuursteen, maar van betonplaten met een ‘toplaagje’. Raadslid Cees van der Maat (VOC Hoorn) stelt vragen aan het college. Het gemeentebestuur gaat akkoord met een proef van twee jaar voor twee drijvende terrassen: dekschuiten aan de Appelhaven en aan de Bierkade, onder strenge voorwaarden. Arie Deen ontvangt de Geert de Vries prijs, hem door Lindendael toegekend omdat hij jarenlang bloemen voor de huiskamers brengt. Inzet van de politie en waakrondes van betrokken winkeliers beperken de overlast van de Luilakviering in Hoorn. De gemeente wil de beperkingen voor winkels die op het Runshopping Centre gevestigd mogen worden, verminderen. De gemeenteraad besluit dat er in de komende 25 jaar geen torenflats zullen worden gebouwd in Hoorn. De ‘Hoornse schaal’ is wel toegestaan: een mix van laagbouw en hoogbouw tot maximaal acht bouwlagen. Kanovereniging Flevo viert het veertigjarig bestaan. Omdat de Rijkssubsidie van jaarlijks € 90.000 voor onderhoud van alle rijksmonumenten in Hoorn samen ontoereikend is, stelt de gemeente een eigen fonds van € 200.000 beschikbaar. Onderzoek van de Jongerenraad van Hoorn geeft aan dat jongeren de omgeving Betje Wolffplein/station Kersenboogerd en de omgeving van het station Hoorn als onveilig bestempelen. Overigens vinden jongeren Hoorn geen onveilige stad. De Nederlandse Vereniging van Postzegelverzamelaars NVPV, afdeling West-Friesland, in Hoorn, viert haar 100 jarig jubileum. Met 1233 deelnemers en een vlekkeloze organisatie is de eerste Marathon Hoorn een groot succes. HSV Sport promoveert naar de vierde klasse van de KNVB. De gemeente stelt supermarktketen Lidl aansprakelijk voor de schade die ontstond door een te hoge zuurgraad in het oppervlaktewater bij het bouwterrein en in het gemeentelijk riool aan de Marowijne op bedrijventerrein Westfrisia. Vanaf 1 juni wordt bij wijze van proef voor één jaar de parkeertijd in de Hoornse binnenstad verruimd van één naar twee uur. Radio West-Friesland verhuist van het Leekerpad in de wijk Risdam naar een ruimte boven de Koedshal in Oosterblokker. CDA en PvdA pleiten ervoor dat de bloemenstal aan de Pakhuisstraat gedoogd blijft, maar niet vervangen wordt door nieuwbouw. Jetty ten Brink en Han Melis vieren hun 65-jarig huwelijk. Voetbalvereniging Westfriezen promoveert naar de 2e klasse van de KNVB. Hoge kosten en ‘complexiteit van het lastig te ontwikkelen gebied’ zijn voor de gemeente reden om af te zien van de aankoop van het Oostereiland. Zonder woningbouw zal het monument niet in stand gehouden kunnen worden. Met Domeinen en Rijksgebouwendienst probeert Hoorn tot een haalbaar plan te komen. De Fietserbond, afdeling West-Friesland, acht een fietstunnel onder de Provincialeweg bij het Keern de beste oplossing voor de verkeersproblemen daar. Buurtbewoners aan de Ceder in de Kersenboogerd maken bezwaar tegen de bouw van twee noodlokalen bij de basisscholen aldaar.