Kroniek van Hoorn

augustus

De kleine cafés Swaf, Satchmo en de London Cab negeren, evenals ongeveer 500 andere Nederlandse kroegjes, het rookverbod dat in horecabedrijven geldt. Raadsleden De Meij (VVD) en Tonnaer (Fractie Tonnaer) pleiten voor het opnieuw in gebruik nemen van de begraafplaats aan het Keern en het opheffen van verouderde graven daar. De gemeente wil met andere instanties een vangnet maken om schooluitval in het voortgezet onderwijs te voorkomen. De inzet van vrijwilligers als coach voor leerlingen die dreigen uit te vallen, behoort tot de kern van de nieuwe aanpak. Zeven kunstenaars verlaten uit onvrede het project 13isolations dat in de voormalige gevangenis op het Oostereiland wordt georganiseerd. De gemeente wil niet langer verantwoordelijkheid voor het project dragen. PvdA-raadslid Loes Hortensius maakt niet langer deel uit van de gemeenteraad. Dilek Küçüksantürk volgt haar op. De nieuwe school voor de wijk Bangert en Oosterpolder wordt in gebruik genomen. Het college vraagt de gemeenteraad akkoord te gaan met veranderingen in de plannen voor de bouw op het complex Blauwe Berg. Een hoteltoren van 50 meter hoogte wordt dan mogelijk. Het college presenteert een nieuwe structuurvisie, genaamd De Hoornse Poort, voor het stationsgebied, Maelsonstraat, Van Aalstweg, Keern en Pelmolenpad. Prioriteit heeft de aanleg van een nieuwe weg tussen de Provincialeweg en de binnenstad. In een aantal weekenden in augustus en september vertoont Het Filmhuis films op de binnenplaats van de voormalige gevangenis Oostereiland. Rusch Special Products in Zwaag bouwt een sloopkraan, die met zijn hoogte van 90 meter de hoogste ter wereld is. Het schoolgebouw Rotius van het Horizon College aan de Maelsonstraat wordt gesloopt. Op het congres van de Vereniging Nederlandse Gemeenten blijkt burgemeester Onno van Veldhuizen over de beste conditie te beschikken bij een wedstrijd bergop fietsen. Hij wint als prijs een gezondheidsweek voor het personeel van de gemeente Hoorn. Het traditionele kermisvuurwerk wordt onder ideale omstandigheden afgestoken, deze keer als primeur begeleid door een speciaal ontwikkeld muziekprogramma. Mevrouw Nel Meijer-Roovers viert in Westerhaven haar 100e verjaardag. Het Houten Hoofd is geheel vernieuwd en weer toegankelijk voor publiek. De gemeenteraad gaat akkoord met de aangepaste plannen voor De Blauwe Berg. Gemeente Hoorn en Prorail komen overeen dat de voetgangersbrug bij het station wordt voorzien van liften. Tijdens speciale workshops van de wijkoverlegorganen inventariseert de gemeente knelpunten voor fietsers. Doel: het fietsnetwerk voor heel Hoorn verbeteren. Voor medewerkers van Bureau Stadstoezicht die door de reorganisatie buiten de boot vallen, komt er alsnog een sociaal plan. Gemeentesecretaris Jos Bakker kondigt aan, na 43 dienstjaren bij de overheid, per 2009 vervroegd uit te treden en zo tijdig plaats te maken voor een opvolger. Het college en de korpsleiding van de brandweer willen het aantal kazernes in Hoorn halveren tot drie en het aantal beroepskrachten vergroten. Burgemeester Onno van Veldhuizen opent de 25e jaarmarkt die op de Westerblokker wordt gehouden. Theo Leek is vijftig jaar actief lid van de Showband Hoorn. Hij krijgt een opgemaakt tromblad als herinnering aan zijn jubileum. Een uitslaande brand in een pas verbouwde woning aan het Nieuwland kan tijdig worden geblust. Nog vóór er een plan voor is worden op het stadhuis bezwaarschriften tegen een nieuw jeugdhonk in Blokker ingediend. Sandra de Heus leidt als ambtenaar van de burgerlijke stand voor de 700e keer een huwelijkssluiting.