Kroniek van Hoorn

april

Na een maand is de subsidiepot van de gemeente voor energiebesparende maatregelen in bestaande woningen al leeg. Nico Danenberg viert het 25-jarig jubileum van zijn café 'Swaf' aan de Kerkstraat. Het beleid van de nieuwe coalitie voor het stadsbestuur richt zich op een bezuiniging van 18 miljoen in de komende vier jaar en op de realisatie van een tunnel onder het spoor in het Keern. De ontwikkeling van de nieuwe jachthaven Marina Kaap Hoorn loopt vertraging op nu er problemen met de financiering ontstaan. Het contract tussen partijen wordt ontbonden. Chris de Meij volgt Wim van Hilten op als fractievoorzitter van de VVD. Na een ingrijpende sanering van de bodem wordt de werkplaats en het omliggende terrein van de Museumstoomtram weer in gebruik genomen. Cees Groot (61) bereidt zich voor op zijn solo zeiltocht naar Amerika in mei. Het plan om drie supermarkten vergunning te geven voor openstelling op zondag wordt teruggenomen. Johan van der Tuin wordt gekozen als voorzitter van de CDA-fractie in de gemeenteraad. Vanwege zijn staat van dienst als raadslid wordt Roger Tonnaer koninklijk onderscheiden. Aan de Achterstraat wordt een vestiging van Used Products geopend, waar particulieren a contant goederen kunnen verkopen met een optie op terugkoop. Deze 'lommerd' is de 18e vestiging in Nederland. Vijf nieuwe wethouders worden officieel benoemd: Ronald Louwman (VVD), Aart Ruppert (VOC Hoorn), Roger Tonnaer (Fractie Tonnaer), Michel Pijl (CDA) en Peter Westenberg (D66). Wim van Hilten neemt als formateur van de coalitie afscheid. André Nuyens schrijft in opdracht van het Hoornse Comité 40-45 het jeugdboek 'Wij zijn weer vrij' over het leven van kinderen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Intermaris Hoeksteen presenteert een plan voor de bouw van twee herenhuizen op de plaats van een voormalig koetshuis aan Achter de Vest. Basisschool De Wereldwijzer krijgt € 60.000 uit de pot InnovatieImpuls voor het plan om te werken met grotere groepen leerlingen en onderwijsassistenten. De leerkrachten verzorgen in teamverband de instructie. Kringloopwinkel op ideële basis 'Emmaus' vestigt zich op De Oude Veiling. Stichting Werf De Zagerij presenteert een sober plan voor een Centrum Varend Erfgoed op het Oostereiland. Jo Okx , Tine Wit en dirigent Nia Vriend vieren hun resp. 60-, 45- en 20-jarig jubileum bij het Hoorns Dameskoor. Het complex Sterflats in de Grote Waal, van architect Hans Gelderblom, is op de gemeentelijke monumentenlijst geplaatst. Door de fusie van de beide banken verhuist de vestiging van ABN Amro van het Dal naar het pand van Fortis Bank aan de Veemarkt. De gemeenteraad besluit om het uiterste toegangsuur voor cafés in Hoorn naar 01.00 uur te schuiven. De gemeenteraad spreekt zich unaniem uit voor terugkeer van de stemcomputer bij verkiezingen. Acht West-Friese gemeenten betreuren het besluit van de gemeenteraad van Hoorn om de toegangstijd tot de horeca naar 01.00 uur te verschuiven. Mythe van den Bosch (17), Kjell Groot (11), Danique Smit (13) en Anne van der Kolk (14) worden onderscheiden met het Jeugdlintje van de gemeente Hoorn. Tot ridder in de orde van Oranje-Nassau worden benoemd: Pieter van den Berge, Gijs Honing en Wijnand Vogel. Tot lid in de orde van Oranje-Nassau worden benoemd: Martine Smeding en Klaas Korver, Willem Bakhuisen, Jan Bennis, Jacques Dekker, Emile Robert, Ria Vroonland, José Koenen-Keeman, Lieselotte Schaar-Groszer, Jan Veldhuis en Reina Nuyens-Ligthart.