Kroniek van Hoorn

april

Voorzitter van de Stichting Landelijk Ondersteuningsteam Sloopbedreigde Bouwwerken en Buurten (LOSB), André Thomsen, oordeelt dat er geen nut en noodzaak is aangetoond voor de plannen van woningcorporatie Intermaris om in Hoorn-Noord 255 woningen te slopen. In een brief aan de raadsleden roept hij hen op om een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de argumenten om tot sloop te besluiten. Het Bijeneducatiecentrum bij kinderboerderij De Woid in Risdam-Zuid is geheel vernieuwd en officieel in gebruik genomen.
3: Vernieuwd Bijeneducatiecentrum De Woid
Ondernemers Bram Nijenhuis (Rederij Hoorn) en Ellis Bosch (Tip Oostereiland) constateren dat uitbater Bob Besseling van RentTourBuy zich niet zou houden aan afspraken met de gemeente over de exploitatie van toeristisch informatiepunt op Hoofd 2B. Raadslid Menno Jas (DRP) stelt vragen hierover aan het college. De bedrijven Deen Distributie B.V. en Baetland Vastgoed B.V. winnen bij de Raad van State een belangrijke zaak tegen de gemeente Hoorn aangaande de brandveiligheid in het distributiecentrum aan de Neutronweg op bedrijventerrein Hoorn80. Ondanks voorgenomen samenwerking van Open Dutch Fiber (ODF) en KPN om hun glasvezelnet in Hoornse straten in één keer aan te leggen, zullen de bedrijven toch, met een tussenpoos van een maand, hun werkzaamheden apart uitvoeren. MAK Blokweer bestaat 25 jaar. De organisatie maakt ter gelegenheid hiervan een jubileum-magazine en ontvangt een Eenhoornzegel van de gemeente.
7: MAK Blokweer bestaat 25 jaar
In een brief aan de gemeenteraad stelt het college voor om voor de verkeersafwikkeling van de nieuwbouwwijk Rozenbuurt een rotonde aan te leggen op de bestaande kruising Oostergouw / Oude Veiling. Gemotoriseerd verkeer dat na 11.00 uur gebruik maakt van de Hoornse winkelstraten, wordt bekeurd. De maatregel dat bevoorrading van winkels tot 12.00 uur toegestaan was is terug gebracht naar de regel die vóór de coronapandemie gold. Stichting Monumentenbezit, eigenaar van de panden Roode Steen 1, Achterom 6 en het achterste deel van Roode Steen16 reageert op de plannen van de gemeente voor renovatie / restauratie van het Westfries Museum en voert ‘constructieve gesprekken’ met deskundigen en de gemeente. De verbouwing loopt naar verwachting een jaar vertraging op. De gemeenteraad steunt het amendement van GroenLinks om autoparkeerplaatsen aan de noord- en zuidzijde van de Grote Kerk om te bouwen tot parkeerplekken voor fietsen. De gemeente moet volgens een uitspraak van de bestuursrechter in Haarlem meer documenten betreffende de stadsgesprekken over J. Pz. Coen leveren aan WePromise, de stichting die zich actief inzet tegen racisme en discriminatie in West-Friesland. De gemeenteraad past de doelgroepenverordening (2019) aan: de termijn waarin het verboden is om een sociale koopwoning na aankoop te verkopen tegen de marktwaarde wordt verlengd naar vijf jaar. Het college wordt tevens opgedragen te zorgen voor een redelijke verdeling van sociale koop in nieuwbouwplannen. Na twee jaar wachten in onzekerheid over de benodigde vergunning opent Van den Berg’s Banketbakkerij haar ijssalon in de binnenstad.
15: IJssalon Van den Berg Nieuwstraat
De gemeenteraad gaat unaniem akkoord met de nieuwe inrichting van het kruispunt IJsselweg-Maasweg met onder meer verkeerslichten. Schouwburg Het Park verwelkomt de 100.000ste bezoeker van dit seizoen: Mariska Stouten uit Hem. Een groep bewoners van de Grote Waal viert het einde van de ramadan met een groot feest voor alle kinderen. De voorjaarsmarkt op de Gedempte Turfhaven en de Gouw trekt duizenden bezoekers. De gemeente wil op het terrein van de voormalige gevangenis op de Compagnie in Zwaag op korte termijn permanente flexwoningen neerzetten voor Oekraïense vluchtelingen en andere doelgroepen. Fractie Tonnaer stelt vragen aan het college inzake aanhoudende klachten over bedelarij in de Kersenboogerd. Loopgroep Hoorn bestaat 25 jaar. In de jaarlijkse lintjesregen staan de volgende personen in de Oosterkerk centraal: Erik Müller, benoemd tot ridder in de orde van Oranje-Nassau, was eerder door burgemeester Jan Nieuwenburg telefonisch op de hoogte gesteld; Freek Groenendijk, eveneens ridder in de orde van Oranje-Nassau; Rien Barendse, Edwin Blei, Betsy Blokker-Bosma, Co van Dulmen, Henk Erich, Willem Hoorenman, Bianca de Jong-Dam, Jan Knijn, Gurie Koning-Kooijman, Thea Leonhardt-Verbeek en Els Post worden benoemd tot lid in de orde van Oranje-Nassau. De gemeente draagt ondernemer Bob Besselink op de naam Hoorn Souvenirs op de kiosk aan het Hoofd 2B te wijzigen en in overeenstemming te brengen met de activiteiten die volgens contract zijn overeengekomen. (zie 3 april)
29: Kiosk Hoofd 2B (foto genomen begin oktober 2023)