Vereniging Het Carillon te Hoorn

Enkele carillon klokken

Grote Kerk met carillon

Het beleidsplan van de Vereniging is er op gericht de lijn van onze doelstelling vast te houden. In het verleden is steeds vastgesteld dat het onderhoud van het instrument gebaat is bij regelmatige bespeling, kleine defecten aan het instrument kunnen dan tijdig worden verholpen. De eigenaar van de beiaard, de gemeente Hoorn draagt zorg voor een wekelijkse bespeling door een stadsbeiaardier. De vereniging heeft op zich genomen om een constant aantal van vijf à zes concerten met gastbeiaardiers uit binnen- en buitenland te organiseren, het streven is om dit in lengte van jaren voort te zetten.

Om de interesse in het carillon binnen de gemeente Hoorn te bevorderen worden de concertprogramma's afgedrukt in ons jaarlijkse boekje dat wordt verspreid onder de leden van de vereniging, de gemeenteraad en het college van Burgemeester en wethouders. Verder is het boekje gratis verkrijgbaar bij de VVV, het Toeristisch InformatiePunt, verschillende musea en bij de bezoekers van de beide luistertuinen.

De middelen waarmee dit alles wordt bekostigd zijn drieërlei: contributies van de leden, de rente van het kapitaal van een groot legaat van mevrouw Groefsema en enkele giften van leden. Er wordt naar gestreefd het bedrag van de reserve plus het legaat (de rechterkant van de balans) te laten groeien met tenminste het inflatiepercentage.

In 2016 hopen wij het 25-jarig jubileum van het volledig gerestaureerde carillon te vieren met een tiental concerten en gastbeiaardiers, zoals ook in 2011 heeft plaatsgevonden.

Bestuurssamenstelling:

Voorzitter: vacature
Penningmeester: H.W.M. Evers
Secretaris: H.A.M. Stumpel (waarnemend voorzitter)

Beloningsbeleid:
Ten aanzien van alle functies binnen de vereniging geldt dat deze onbezoldigd zijn.

Fiscaal nummer:
8160.56.122

Contactgegevens:

Vereniging Het Carillon te Hoorn, t.a.v. de secretaris Dhr. H.A.M.Stumpel, Groote Oost 34, 1621 BW Hoorn, 0229 - 211073, H.A.M.Stumpel @xs4all.nl
Voor de financiële administratie: Dhr. H.W.M. Evers, Adriaen Boomstraat 14, 1624 CE Hoorn.

Doelstelling:

Hieronder volgt de letterlijke tekst van artikel 2 van de op 26 mei 2011 laatst gewijzigde statuten:
De vereniging stelt zich - ter verhoging van het aanzien en de aantrekkelijkheid van de oude binnenstad van de gemeente Hoorn ten doel:
a. het kweken en bevorderen van interesse in het carillon in de Grote Kerk te Hoorn, eigendom van de gemeente Hoorn;
b. het bevorderen van de belangen van ditzelfde carillon in de gemeente Hoorn;
c. het jaarlijks organiseren van beiaardconcerten op het carillon van de Grote Kerk door de stadsbeiaardier en/of gastbeiaardiers;
d. het bevorderen en ondersteunen van de historische functie van stadsbeiaardier in dienst van de Gemeente Hoorn;
e. het toezien op het gebruik en onderhoud van het carillon door de gemeente Hoorn overeenkomstig het bij schenking van het carillon in de betreffende akte van schenking de dato zes juli negentienhonderd vierenvijftig bepaalde en bevestigd tijdens de overdracht van het gerestaureerde carillon op 28 juni 1991 en de ingebruikname van de twee grote klokken op 27 mei 1999.

Financieel overzicht

2012    (PDF, opent in nieuw scherm)

Statuten

Statuten (2011)    (PDF, opent in nieuw scherm)