Jacob Homan

* Hoorn, 9 februari 1919
† Javazee, a/b Hr. Ms. Java, 27 februari 1942 oud 23 jaar

Laatste rustplaats: zeemansgraf

Jacob Homan was matroos 1e klas in dienst van de Koninklijke Marine. Hij was aan boord van de lichte kruiser Hr. Ms. Java tijdens de Slag in de Javazee onder het commando van schout-bij-nacht Karel Doorman en was één van de 491 opvarenden (van de 512) die omkwamen.

Plaquette omgekomen opvarenden Hr. Ms. Java, bijna onderaan, J. Homan

Voor meer bijzonderheden over de Slag in de Javazee, zie de beschrijving bij Pieter Nooteboom.
Voor meer informatie over de bronzen plaquette in Indonesë, zie de beschrijving bij Hendik de Best.

Voor de onthulling van de Hoornse plaquette op 4 mei 1953 was de uitnodiging gericht aan zijn ouders: W. Homan, Venenlaan 125, Hoorn.

Bronnen
* Westfries Archief toegangsnummer 0624 'Comité voor de oprichting van een gedenkteeken voor de oorlogsslachtoffers, Hoorn'
* Oorlogsgravenstichting > slachtofferregister www.ogs.nl

Research, samenstelling en teksten: Peter Tack