Hoorn verrast  (archief)

Erfgoed-Kunstwedstrijd Hoorn verrast is voor iedereen.

21-04-2024

Munnickenveld

Deze tweejaarlijkse wedstrijd is ter nagedachtenis van Jan Floris Swagerman, vanwege zijn bijzondere levensverhaal. Als autodidact drukte hij zijn liefde voor de stad Hoorn uit in schilderijen. Vrijwel alle werken betreffen Hoornse stadsgezichten in een stijl die sterk lijkt op die van Cornelis Springer. Een romantische blik op hoe Hoorn er in de 17e eeuw uitgezien zou hebben.

De Vereniging Oud Hoorn heeft een bijzondere schenking van vijfenveertig schilderijen en een twaalftal aquarellen ontvangen. (Zie hier de online-tentoonstelling)  Hierbij was het de uitdrukkelijke wens van de maker, Jan Floris Swagerman, dat de mogelijke opbrengst ten goede zou komen aan de Vereniging Oud Hoorn. Zijn nalatenschap financiert deze wedstrijd op het snijvlak van Kunst & Erfgoed.

De stad verrast! is een kunstwedstrijd die de grenzen verkent tussen kunst en erfgoed die dit jaar voor de eerste keer wordt gehouden en waaraan iedereen mee mag doen. De wedstrijd daagt iedereen uit om op een andere wijze naar het Hoornse erfgoed te kijken en dat vast te leggen in kunst - of het nu een tekening, schilderij, beeldende kunst of video is, het mag allemaal. Laat je inspireren door authentieke elementen in de breedste zins des woord in de stad Hoorn.

De inspiratie kan komen van een monumentale voordeur, een gevelsteen, het silhouet van de binnenstad, de rijke schaduw van een kroonlijst tot de vrouwelijke lijnen van een boeg van de bruine vloot.

In een speciale tentoonstelling in cultuurweekend Hoorn worden alle ingezonden kunstwerken geëxposeerd in Expoost, de expositieruimte in de Nieuwsteeg. Daar zijn de werken te zien vanaf de feestelijke opening op 7 september t/m 6 oktober.

Zowel het publiek als een vakjury kunnen nomineren: de winnaars worden bekendgemaakt tijdens Open Monumentendag op zaterdag 14 september. De prijs van de vakjury is €1000,00.  Bovendien krijgt de winnaar een persoonlijke expositie in het voorjaar van 2025.
De winnaar van de vakjury prijs krijgt in het voorjaar van 2025 een overzichtstentoonstelling in de Boterhal van zaterdag 17 mei t/m zondag 1 juni. De publieksprijs bestaat ook uit €1000,00

Het thema dit jaar is ‘De duivel zit in het detail’: ‘Je ziet het pas, als je het doorhebt’. Deze Cruijffiaanse wijsheid gaat zeker op voor een prachtige historische binnenstad als die van Hoorn. Die zit vol met prachtige en verrassende details, die je pas opvallen als je goed je ogen de kost geeft of wanneer je er door anderen op gewezen wordt. Voor jou als beeldend kunstenaar die uitdaging. Welke details in de historische binnenstad raken jou, strelen je blik of roepen sterke associaties bij je op? Met welk detail wil jij de kijker verrassen, zodat die nooit meer op een andere manier naar de binnenstad zal kijken? Welke prikkelende duivel zie jij in al die details?

De wedstrijd wordt georganiseerd door de Vereniging Oud Hoorn in samenwerking met het Westfries Museum, De Blauwe Schuit, Teekengenootschap Debutade, Kunstenaarsvereniging Hoorn en omstreken, De Boterhal en Kunstkantoor Bild.

De wedstrijd staat open voor alle (amateur)kunstenaars en is niet gebonden aan leeftijd of discipline. Deelnemers hebben alle artistieke vrijheid om het thema in hun werk uit te beelden.

De datum van inleveren van het gerealiseerde werk is op 3 september tussen 10 en 12 uur bij Expoost Nieuwsteeg 42 in Hoorn.

Alle details van de wedstrijd, het reglement, zijn hier te vinden. Het reglement is ook af te halen op dinsdag en donderdag tussen 10 en 16 uur en op zaterdag tussen 10 en 14 uur bij de Vereniging Oud Hoorn, Onder de Boompjes 22 in Hoorn.

Krantenartikel NHD

Kunstwedstrijd ’De stad verrast’ daagt uit om anders naar Hoorn te kijken

Jaap van der Hout wijst op een detail in de gevel van een herenhuis in de Hoornse binnenstad.© Foto Mediahuis

Nanska van de Laar
HOORN

Het idee kreeg Jaap van der Hout twee jaar geleden al toen hij in het Stedelijk Museum Alkmaar de tentoonstelling van Rudi van de Wint bezocht. „Ik zag daar ook een expositie van jonge kunstenaars en het leek mij aardig te bedenken hoe we erfgoed en kunst zouden kunnen combineren.” In een kunstwedstrijd dus en die wordt dit jaar voor het eerst gehouden.

’De stad verrast’ heet de wedstrijd waaraan iedereen die zich met de kunsten bezigt kan deelnemen, legt voorzitter van Vereniging Oud Hoorn Jaap van der Hout uit. „Het idee voor de wedstrijd zat al langer in het vat, want oorspronkelijk was het plan om hem al uit te schrijven rond de Slag op de Zuiderzee. Het was toen alleen wat kort dag.”

Hij had toen al samenwerking gezocht met andere partijen in Hoorn, zoals Expoost, De Boterhal, Debutade, Bild, De Blauwe Schuit en het Westfries Museum. „Als het om kunst gaat, hebben zij natuurlijk de nodige expertise in huis. Bovendien hebben zij allemaal een achterban die zich ook bezighoudt met kunstbeoefening. Deelname aan de wedstrijd staat namelijk open voor iedereen en is niet gebonden aan leeftijd en discipline.”

Voor het uitschrijven van de wedstrijd werd vervolgens naar een ander momentum gezocht en die diende zich vorig jaar aan toen de op dat moment nog onbekende schilder Jan Swagerman zijn hele oeuvre schilderijen en tekeningen aan Oud Hoorn schonk. Een deel van het werk van Swagerman, die begin dit jaar overleed, wordt momenteel getoond bij Oude Hoorn in een verkoopexpositie. Het geld dat de schilderijenverkoop oplevert wordt gebruikt om de kunstwedstrijd te financieren. „De winnaar krijgt een bedrag van duizend euro en een solotentoonstelling in De Boterhal. Er is daarnaast ook nog een publieksprijs te winnen, ook weer een van duizend euro.”

Schilderij van Jan Swagerman.

Schilderij van Jan Swagerman.© Foto Oud Hoorn

Lees ook: Oud Hoorn brengt postuum eerbetoon aan schilder Jan Swagerman

Duivel zit het detail

’De duivel zit in het detail’ is het thema van de eerste editie van ’De stad verrast’. „We dagen daarmee de deelnemers uit wat beter te gaan letten op details die je in Hoorn kunt tegenkomen. Kijk bijvoorbeeld eens naar wat er boven de etalages van de winkels is.”

Als stedenbouwkundige kijkt Van der Hout zelf altijd met andere ogen naar de stad, vertelt hij. „In de binnenstad zijn er natuurlijk heel veel historische details te vinden. Denk aan een gevelsteen of een monumentale voordeur, maar ook in de moderne architectuur kun je verrassende details vinden. Zo zie je in het herenhuis van Rietvink Architecten aan Achter de Vest een verrassend lijnenspel dat een moderne vertaling is van de vroegere houtbouw.”

Van der Hout bedoelt maar: kijk eens goed om je heen. „En maak zo’n detail zichtbaar in kunst. Dat kan in een beeld zijn, in een schilderij, in fotografie of bedenk maar een manier.”

De ingezonden werken worden van 7 september tot en met 6 oktober geëxposeerd in Expoost. „Het publiek kan hier dan zijn stem uitbrengen voor de publieksprijs en de vakjury zal daar de werken beoordelen zodat tijdens Open Monumentendag, op zaterdag 14 september, de winnaars bekendgemaakt kunnen worden.”

Wie mee wil doen aan ’De stad verrast’ kan zich aanmelden via kunstenerfgoed@oudhoorn.nl. Op de website oudhoorn.nl is meer informatie over de wedstrijd te vinden.

Overzicht Hoorn verrast