Straatverlichting   (08-02-2018)

StraatverlichtingHet is u waarschijnlijk niet zijn ontgaan dat een deel van de oud Hollandse lantarenpalen in de binnenstad de afgelopen zomer zijn geschilderd. Dit maakt onderdeel uit van een groter project. Dit jaar moeten alle oud Hollandse palen in de binnenstad zijn geschilderd, rechtgezet en van nieuwe ledverlichting zijn voorzien. Het aardige van deze energie zuinige verlichting is dat het een primeur is in Nederland om op deze manier in dit type armatuur de stad te verlichten.

Het idee voor deze wijze van verlichting komt van de afdelingen Erfgoed en Stedenbouw van de gemeente Hoorn. Het bestaat uit twee lampen, één die de straat beter verlicht dan de huidige lampen en een lampje dat er voor zorgt dat het lijkt of er een gasvlammetje brand in dit nostalgische armatuur. Daarnaast gaat de gemeente de gehele binnenstad binnen de singel voorzien van deze oud Hollandse lantarenpalen. Dit behalve de modernere delen als het Jeudje, Karperkuil en Visserseiland. Een lang gekoesterde wens van onze vereniging.