WAT ZOU IK VROEGER WILLEN WORDEN?   (24-09-2019)

kinderenKinderen nemen kennis van ambachten uit de Gouden Eeuw. Na het doorslaande succes van twee voorgaande jaren organiseert Vereniging Oud Hoorn voor de groepen 7 en 8 van de basisscholen weer een geschiedenisles op locatie. Die les krijgt vorm als een stadswandeling.
 vertellers

De leerlingen ontmoeten in de binnenstad acht ambachtslieden. Die vertellen over hun ambacht, laten materiaal zien, leggen uit wat een gilde was. De plekken waar deze vertellers staan hebben te maken met het ambacht.

regentesZo staat bij het poortje van het “Oude Vrouwenhuis” op het Kerkplein een heuse regentes die zo van het poortje lijkt te zijn afgestapt. Regentes was weliswaar geen echt ambacht, maar toch een zeer belangrijke functie voor rijke dames.

chirurgijn

Bij het Sint Jansgasthuis, nu de Boterhal, staat een chirurgijn met echte messen en een tang om eventueel tenen af te zetten.

bakkerDe bakker kneedde zijn brood met zijn handen of….met zijn voeten. Die moesten natuurlijk wel schoon zijn. Maar waarom mocht hij geen zeep gebruiken van het Gilde? Als de bakker op zijn hoorn blies was het brood klaar en stroomden de klanten toe.

smid

Op de Roode Steen staat bij de gevelsteen van “In d’IJserman” een smid met een heus aambeeld. Hij is niet gekleed zoals de smid op de gevelsteen. Waarom niet? Dat vertelt hij zelf.

koopman MerensDe rijke koopman Merens staat op het Grote Noord. Hij vertelt hoe hij aan zijn rijkdom komt en hoe de stad Hoorn rijk is geworden. Er zijn specerijen in jute zakjes om te zien en te ruiken.

Bij het poortje van het Sint Jozefgilde op het Dal, vertelt de timmerman over zijn bijzondere ambacht en laat zijn meesterstuk zien. En boven het poortje zie je net zo’n schaaf afgebeeld als de timmerman bij zich heeft.

komenijverkoopsterBij het “komenijswinkeltje” op het Breed staat een verkoopster te vertellen. Ze ziet er precies zo uit als op de gevelsteen.

viswijvenOp de Vis(ch)markt, hoe kan het ook anders, staan twee visverkoopsters. Ze troeven elkaar af met hun geroep en geschreeuw. En wat doen die ooievaars daar eigenlijk? Die ruimen de visafval op; een milieuvriendelijke manier van afvalverwerking. En daarmee waren ze hun tijd ver vooruit.

Behalve kennis nemen van de ambachten, kijken de kinderen ook naar gevelstenen en poortjes. En daarmee zien ze weer eens iets anders van de mooie binnenstad van Hoorn.  De vertellers eindigen hun verhaal met de vraag of de kinderen dit vroeger hadden willen worden.

Het programma is mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Hoorn afdeling Erfgoed en Stichting Kerkmeijer de Regt.

jeugdeducatie@oudhoorn.nl