Rembrandt bij Oud Hoorn in Statenlogement   (01-12-2019)

tafelvanvijfEen select en beperkt  door Oud Hoorn uitgenodigd gezelschap kon in het Statenlogement genieten van een muzikale voorstelling van de Tafel van Vijf.  Jan Haring, bestuurslid van de Vereniging Oud Hoorn heette de genodigden en het theatergezelschap welkom. Hij gaf in zijn welkomswoord enige uitleg over de geschiedenis van het Statenlogement. Hierna was het bijzondere optreden van de Tafel van Vijf.

In de voorstelling keek Rembrandt terug op zijn veelbewogen leven. Hij zag hoe de kunst en zijn eindeloze drang om die te vernieuwen hem hebben voortgedreven. Voor de eventuele keerzijde sloot hij zijn ogen. Totdat zijn dochter hem er fijntjes op wijst dat haar vaders ambities voor haar niet altijd positief zijn. Als ook de geest van Geertje – zijn minnares die hij in een tuchthuis liet opsluiten – hem komt tergen, moet Rembrandt zichzelf in de ogen kijken. Was dit het allemaal waard? Had hij anders gekund? Hoe komt hij in het reine met zichzelf?

Muziek
Tijdens de voorstelling werd pop-folkmuziek gemaakt, met composities van Michiel Schreuders. De acteurs zongen meerstemmig en bespeelden een of meerdere akoestische instrumenten, waaronder gitaar, cello, accordeon en mandoline.

tafelvanvijfSpel en muziek: Oscar Siegelaar (Rembrandt), Dafne Holtland (Cornelia), Rosa Mee (Geertje Dircx)
Tekst: Ad de Bont
Regie: Alexander de Bruijn
Compositie: Michiel Schreuders en Daniël van Huffelen
Decor en kostuums: Dieuweke van Reij en Sanne Oostervink.

Jan HaringNa de voorstelling werd het gezelschap door Jan Haring bedankt en ontvingen een boek over Velius en een heuse Taaikoe.

Winkelartikel: Doctor Theodorus Velius - Hoorns geneesheer, regent en chroniqueur

Foto's Henk Sas