Standpunt mbt Glasbak en ontwerpwedstrijd.   (11-06-2020)

GlasbakIn een brief van het bestuur van de Vereniging Oud Hoorn wordt een standpunt ingenomen mbt de voorgenomen sloop van de "Glasbak" en stelt zij een ontwerpwedstrijd voor om de Glasbak her te bestemmen. Hoorn kent buiten de binnenstad en onze linten weinig iconische gebouwen. De glasbak, zoals dit gebouw door de bevolking is gedoopt, behoort tot de reeks van bijzondere gebouwen in onze stad. Het feit dat dit gebouw een bijnaam kreeg zegt al voldoende over de bijzondere status van het gebouw. Dit ontwerp van Hans Putter verdient het eerder om over een aantal jaren als gemeentelijk monument aangewezen te worden dan dat het de sloopkogel gaat krijgen. Als de voormalige gevangenis op het Oostereiland her bestemd kan worden moet dat zeker ook tot de mogelijkheden van de glasbak behoren. Het hoofdgebouw in combinatie met de poorten kan zeker het middelpunt vormen van een nieuwe ontwikkeling in dit deel van onze stad, een rol op de grens van wonen en werken.
glasbakIn deze tijd waarin duurzaamheid de basis vormt voor de ontwikkeling van nieuwe stedelijke gebieden is de sloop van zo een groot gebouw allesbehalve duurzaam, herbestemming is dit wel. Wij pleiten ervoor om een ontwerpwedstrijd onder architecten uit te schrijven om de Glasbak her te bestemmen.
Waarschijnlijk zullen we versteld staan van de innoverende ideeën die worden ingebracht.

Hier staat de brief