In Memoriam Jelly Drijfhout   (03-10-2019)

Jelly DrijfhoutWij zijn bij Vereniging Oud Hoorn uiterst verdrietig over het overlijden van ons bestuurslid Jelly Drijfhout. In april 2016 (zie foto) werd zij tijdens de ledenvergadering benoemd als bestuurslid van onze vereniging en met de haar kenmerkende passie en visie - die elders in persoonlijke herinneringen óók worden genoemd - ging zij aan de slag met het onderwerp 'educatie'. Mede dankzij haar werden in 2017 en 2018 de stadswandelingen voor de schooljeugd 'Held of Schurk?' en 'Verdien ik een standbeeld?' een groot succes. Daarom werd Jelly nog in de ledenvergadering van 17 april 2019 met groot applaus herbenoemd voor een nieuwe periode.

Vorige week donderdag bezochten de vertellers van haar Educatieproject "Wat zou ik vroeger willen worden?" haar in hun kostuums van smid, bakker, visvrouw, chirurgijn en timmerman in het ziekenhuis. Dit werd door Jelly zeer op prijs gesteld.
Jelly DrijfhoutOp andere plekken - in de krant en op FaceBook - wordt Jelly geroemd als pionier in de kinderopvang, als emancipator (zij was altijd aanwezig als spreker of bezoeker van de door emancipatiecentrum Salto en later door Stichting Netwerk georganiseerde Internationale Vrouwendag), als bescheiden mens met grote visie en bijzondere, belezen en bevlogen vrouw, met grote belangstelling voor de medemens.Wij bij Oud Hoorn zullen met pijn in ons hart afscheid moeten nemen van Jelly, en zijn buitengewoon dankbaar voor de periode dat zij bij onze vereniging actief was.Jelly Drijfhout zal gemist worden in onze stad Hoorn.

Dit artikel verscheen in de Volkskrant