Kroniek van Hoorn

oktober

De penningmeester van de PvdA in Hoorn heeft een ‘substantieel bedrag’ gestolen uit de partijkas. Het PvdA-bestuur probeert een regeling voor terugbetaling met hem te treffen. 3: IJsbaan De Westfries.
3: IJsbaan De Westfries.
IJsbaan De Westfries bestaat 10 jaar. Het jubileum wordt gevierd met open dagen met een symbolische toegangsprijs van € 1 en andere activiteiten. De bewoners van de Siriusstraat in de Grote Waal bereiden zich voor op hun vertrek uit de woningen in de zeven flats. Deze worden gesloopt om plaats te maken voor nieuwe woningen. Met een buurtlunch wordt het multiculturele karakter van de straat gevierd. Het bijzondere kookboek ‘De wereld over in zeven flats’ met de favoriete recepten van bewoners onderstreept dit. Olympisch zwemmer Bas Takken (17), vierde geworden op de 400 m vrije slag bij de Paralympics in Rio de Janeiro, wordt op zijn school Tabor College locatie Oscar Romero verrast met bloemen en een ‘Gouden Oscar’. Het ontwerp voor het stadsstrand aan de Westerdijk wordt onder de titel ‘City Beach Hoorn’ gepresenteerd op de Architectuur Biënnale in Venetië als voorbeeld van waterbouwprojecten waarin breder wordt gekeken dan alleen naar het hoofddoel (hier: dijkversterking). Boskalis gaat het werk uitvoeren in samenwerking met VolkerWessels.

8: Terugkeer gestolen schilderijen.
Met een publiek feest en theater wordt de terugkeer gevierd van vijf gestolen schilderijen uit het Westfries Museum die onlangs in Oekraïne werden teruggevonden. Via crowdfunding wordt geld ingezameld om de zwaarbeschadigde doeken te restaureren. Tijdens de jaarvergadering van de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn Vaarders in de Oosterkerk wordt voorzitter Kees van Louvezijn benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, mede voor het vele werk dat hij rondom de viering van 400 jaar Kaap Hooorn heeft verzet. Yvonne van Mastrigt (51) wordt door de Raad van Commissarissen van Wooncompagnie benoemd tot nieuwe directeur-bestuurder. Zij was recentelijk waarnemend burgemeester van Hoorn. Er is commotie ontstaan over rubberen korrels van autobanden die gebruikt zijn als vulstof in kunstgras sportvelden, ook in Hoorn. Vanwege de vermeende gezondheidsrisico's wordt nu aan sporten op grasvelden de voorkeur gegeven. Ook het dragen van aangepaste sportkleding kan voorlopig een oplossing zijn. VOC-museumschip Halve Maen maakt een tour langs VOC-steden. Enkhuizen is de eerste haven die wordt aangedaan. Met een ceremonie die terug doet denken aan de praktijk in de 17e en 18e eeuw wordt het schip uitgeleide gedaan. Vier basisscholen in Hoorn profiteren van de subsidie die het Fonds Cultuurparticipatie verstrekt voor muziekonderwijs. Zij voldoen aan de voorwaarden en worden voor een periode van drie jaar ondersteund. De gemeente maakt met verzekeraar Univé afspraken om inwoners met een laag inkomen en hoge zorgkosten een aanvullende zorgverzekering aan te bieden. Het ministerie van infrastructuur en milieu besluit om het plan om luwtemaatregelen te nemen om het water van het Markermeer weer helder te krijgen, terug te trekken. Woningcorporatie Intermaris laat in de komende jaren 250 extra sociale huurwoningen bouwen: 100 in de Grote Waal, 90 in de Bangert en Oosterpolder, 60 op de plek van de voormalige dependance van s.g. Copernicus aan de Nieuwe Steen, 50 op de voormalige Prismalocatie naast het Pelmolenpad en 75 langs de Holenweg. Een deel van deze woningen is ter vervanging van huizen die verkocht en gesloopt worden. De Vereniging Oud Hoorn wil het Rijksmonument Roode Steen 14 aankopen. Het huidige pand Onder de Boompjes 22 voldoet niet meer aan de wensen van de vereniging. Ter voorbereiding van de aanleg van walstroomvoorzieningen ten behoeve van de chartervaart is € 10.000 nodig. Het college wil deze voorzieningen vóór het charterseizoen begint gerealiseerd zien. Het kantoorpand Nieuwe Steen 2 is niet langer in beeld als mogelijke plek om vluchtelingen met een verblijfstatus te huisvesten. De gemeente heeft dit jaar 115 vergunninghouders gehuisvest. Zij verwacht eind dit jaar klaar te zijn met de rijksopdracht om in 2016 183 vluchtelingen onderdak te geven. Zorgorganisatie Wilgaerden stopt met de maaltijdenservice Tafeltje-dek-je. Missverkiezingen. In Hoorn wonen twee toppers: Janet Dara (27) in de finale Miss Africa Netherlands en Sharon van Zeeland (20) in Folkestone winnaar als Miss European. Op diverse plaatsen in de stad bekladt een actiegroep muren met teksten tegen ‘de koloniale verheerlijking waarmee Hoorn vol trots pronkt’. 27: Kamer Muziek Festival Hoorn.
27: Kamer Muziek Festival Hoorn.
Het gerenoveerde gebouw A van Tabor College locatie d'Ampte wordt feestelijk in gebruik genomen. Het Hoorns Kamermuziek Festival (artistiek leider Birthe Blom) wordt voor de tiende keer georganiseerd. In twee weekeinden worden diverse concerten gegeven in privé locaties in de binnenstad en in de Oosterkerk. De aanpak van het Hoornse initiatief Tweestrijd om jongeren aan het praten te krijgen over hun problemen, krijgt landelijk navolging. Na een proefproject op s.g. Werenfridus worden hier vervolgstappen gezet. De dorpsveiling in Zwaag brengt een recordbedrag op (€ 50.000). Zestien verenigingen daar kunnen hun projecten nu uitvoeren.